Kołobrzeg to jedno najstarszych miast w Polsce. Jego powstanie datuje na 1255 rok. Wiekowe miasto obfituje w wiele ciekawych zabytków, które powstawały na przełomie tysiącleci. Wśród nich warto wymienić stosunkowe młode, ale bardzo znaczące budowle, które przyczyniły się do rozwoju miasta. Mowa o elewatorach w kołobrzeskim porcie, które stanowią architektoniczny wzór budownictwa z początku XX wieku. Wyższy jest elewator południowy. To bardzo popularna budowla w Kołobrzegu, która znają wszyscy, tworząca unikatową panoramę kołobrzeskiego portu.
Port w Kołobrzegu od początku istnienia miasta stanowił ważny punkt na handlowej mapie Polski, gdyż łączył inne ośrodki na Szlak Solnym. Transport, rozładunek i przechowywanie zbóż oraz soli w spichlerzach wpływały na rozrostu portu, gdyż niezbędne było budowanie specjalnych pomieszczeń do tego celu. Dlatego też bardzo ważnym wydarzeniem w historii miasta było wybudowanie elewatorów. Powstały one dopiero w 1929 roku na zlecenie Centralnego Towarzystwa Gospodarczego Pomorza w Szczecinie.
Elewator południowy jest objętościowy jest mniejszy – jego pojemność szacuje się na około 1700 ton. Ponadto posiada 11 zasieków lejowych. Natomiast pojemność elewatora północnego wynosi 4560 ton. Ma jednak tylko 9 zasieków lejowych, ale 11 komór i 3 komory gazowe, dzięki którym można było skutecznie eliminować szkodniki zbożowe. Cały system, jaki wybudowano w porcie był jak na ówczesne czasy bardzo innowacyjny. Zdecydowano się wybudować elewatory pomiędzy bokami spichrza podłogowego, jaki wcześniej był już dostępny. Ostatecznie wszystkie elewatory portowe zostały połączone specjalnym przenośnikiem łańcuchowym Redlera, który zamontowany w części piwnicznej obiektów.
Obecnie mieszkańcy Kołobrzegu oraz turyści odwiedzający miasto, mają okazję z bliska zobaczyć charakterystyczną budowlę z czerwonej cegły. Elewator południowy kilkanaście lat temu został wpisany do rejestru zabytków, podobnie jak drugi obiekt. Co ważne, posiada on oryginalne wyposażenie i stanowi unikatowy okaz techniki z lat trzydziestych XX wieku. Wewnątrz budowli cały czas znajdują się przenośniki kubełkowe i Redlera, rozdzielacze, wentylatory oraz wagi samoczynne typu Chronos. Niestety obiekty nie jest dostępny dla zwiedzających. Można go natomiast obserwować podczas spaceru na terenie Portu Handlowego.